Thursday 23 August 2012

CINTA SEBELUM NIKAH ATAU SELEPAS NIKAH

                                                     بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 

Bercinta sebelum nikah atau bercinta selepas nikah apa pilihan kita.......

                                          *Bercinta sebelum nikah*


Islam datang bukan untuk berkata: “Jangan mencintai dan buang perasaan cinta itu”, tetapi datang dengan mengajarkan kita bahawa andainya kamu jatuh cinta, maka barhati-hatilah agar cinta itu tidak membuatkan kamu terpesong daripada kebenaran.(Iluvislam.com)


Bercinta sebelum nikah ni ada kebaikan dan kerburukannya bercinta sebelum nikah tak haram di sisi islam tapi cara kita menunaikan cinta tu boleh menjadi haram dan boleh menjadi halal

Antara keburukan bercinta

Bila bercinta mesti ada mesej-mesej,chatting,kau twit aku aku twit kau Menghabiskan duit jer beli kredit,membazir duit baiklah duit tu kita derma kat orang dapat lah pahala.

Bila bercinta sebelum nikah mestilah segelintirnya memanggil kekasih dengan panggilan mesra conth sayang,baby dan sebagainya (Nak muntah aku dengar ) kadang-kadang dengan panggilan ini boleh jadi Dosa jika dgn panggilan itu membawa kepada zina hati.

Bila bercinta sebelum nikah mula lah bergayut 24 jam,I miss you lah,you miss me lah,Ilove you,you love me,i want to kiss you,i sepak atas muka baru tahu.. :P

Bila bercinta sebelum nikah ada segelintirnya mula BERCOUPLE bila dah bercouple berjalan sama-sama,pegang-pegang tangan dah jadi HARAM percintaan tu.

Bila dah bercinta sebelum nikah mulalah solat entah kemana dulu solat sekarang solat jugak tapi kadang-kadang sebab sibuk duk bergayut dengan kekasih dulu pergi jugak ke kuliah agama sekarang dah tak pergi sebab sibuk dengan dating,bila dah dating sama-sama kan tersilap langkah bunting keluar anak mak bapak melenting..
                                                       *Bercinta selepas nikah*

Kalau bercinta selepas nikah banyak kebaikannya dan banyak pahalanya 

Bila bercinta selepas nikah pegang tangan dapat pahala

Bila bercinta selepas nikah cakap i love you dapat pahala

Bila bercinta selepas nikah nak sentuh mana-mana bahagian badan kekasih pun boleh (hehe)

Bila bercinta selepas nikah nak dating-dating pun boleh

Bila bercinta selepas nikah keluar anak mak bapak pun gembira 


#Pesanan dari insan yang jahil nak bercinta sebelum nikah tu boleh tapi jangan lah terlibat dengan perkara yang haram,Sebaiknya ta'aruf (kenal) dulu peneman hidup kenal dahulu sifat dia bagaimana percakapan dia dengan ibu bapa,bagaimana solat 5 waktu dia cukup kah tidak







No comments:

Post a Comment