Monday, 15 October 2012

Jatuh cinta fitrah manusia

Apa maksud cinta mengikut firasat aku lah cinta ni perkara yang bersoalkan tentang kasih sayang,cintakan ibu bapa,cintakan Allah,cintakan Nabi,cintakan rakan-rakan, dan cintakan kekasih

Bersoal tentang cintakan kekasih,bercinta ni memang satu fitrah manusia,perasaan sukakan seseorangni memang dah fitrah manusia,mungkin kita sukakan si kekasih disebabkan rupa yang cantik mungkin disebabkan agama yang cantik,rupa cantik tak kekal lama,tapi agama cantik kalau dijaga maka lagi cantik,sebelum nak bercinta kita kena belajar dulu,belajar ilmu agama supaya bila bercinta kita tak akan lalai dan melakukan perkara yang haram contoh-couple-..Masalah manusia zaman sekarang bila bercinta mesti wajib bercouple,Couple ini ibarat bom jangka panjang,mula-mula memang manis tapi akhirnya kemanisan itu akan bertukar menjadi sesuatu yang amat pahit..

Aku pun pernah berkenan dengan seorang perempuan tapi,bila difikirkan balik ilmu di dada ni tak penuh lagi manfaatkan masa muda untuk belajar ilmu agama,Niat aku nak belajar ilmu agama dulu baru lah bercinta amin,kuatkalah iman kami,Sebaiknya kenal dulu pasangan yang nak dicintai,kenal dulu sifat dia,kenal dulu hati dia macam mana,kenal dulu adab dia dengan ibu bapa,muka cantik tapi hati buruk apa guna,nak bercinta sebelum nikah boleh islam tak mengharamkan tapi tengok pada keadaan dunia akhir zaman ini,sebaiknya bercinta selepas nikah,ikut islam insyaallah selamat,tak payah pun 
Belajar ilmu agama-Kenal dulu sifat si bakal zaujah-Tunang-Nikah-insyaallah 

No comments:

Post a Comment